Triks for mykere glutenfrie pitabrød og hambugerbrød

Triks: Mykere pitabrød, hamburgerbrød og pølsebrød

I en travel hverdag er det for de fleste uaktuelt å bake sine egne glutenfrie hamburgerbrød, pitabrød og pølsebrød. Og så lenge produsenter som Hatting og Elda sine varer ligger å venter i frysedisken, er det heller ikke noen krise om bakebollen blir stående ubrukt.

Smaken på disse produktene kan vel de fleste være enige i at begynner å bli veldig bra, og når de i tillegg er luftige, og ligner på «glutenbrødene», da er det ikke mye å klage over. Bortsett fra 2 ting: prisen og den harde skorpen.

Prisen er det ikke så mye å gjøre med, men det er det med den harde skorpen.

Vi har nemlig hentet frem et gammelt triks fra «heimkunnskapen», og langt på vei løst problemet. Løsningen innebærer pensel og melk.

Hvordan få mykere pitabrød og hamburgerbrød
Frem fra glemselen: En gammel klassiker fra heimkunnskapstimene, her praktisert på ferdige frossenvarer (ikke fortell det til den gamle heimkunnskapslæreren din)!

Fremgangsmåte for mykere glutenfrie ferdigprodukter:

  1. Stek de glutenfrie hamburgerbrødene/pølsebrødene som anvist på pakken
  2. Pensle brødene med et raust lag med melk (gjerne skummetmelk) så snart de er tatt ut av ovnen. Pensle gjerne over 2 ganger.
  3. Pakk brødene inn i et kjøkkenhåndkle, og la de ligge der for å mykgjøre seg noen minutter (stable gjerne pitabrød inni håndkle).
  4. Nytt litt mykere pitabrød/hamburgerbrød/pølsebrød
Pent pakket: Etter pensling, pakker du inn hamburgerbrødene,pitabrødene eller pølsebrødene i et kjøkkenhåndkle, og venter (utålmodig og sulten) i et par minutter.

Kos deg!